Bild på Västerås nya logotyp

Under Västeråsdagen den 13 november lanserades Västerås nya platsvarumärke för det lokala näringslivet. Cirka 400 personer från 178 olika företag var på plats. Syftet med varumärket är att öka kännedomen om Västerås och stärka bilden av platsen.

Behovet av att jobba strategiskt med Västerås platsvarumärke blev tydligt för två år sedan, då vi genomförde undersökningar med privatpersoner och företag i och utanför Västerås, som visade att bara 40 procent av svenskarna känner till Västerås.

– Oavsett vad vi tycker om det har platsen Västerås ett varumärke, det sägs och tycks saker om den. Ingen äger platsvarumärket utan det tillhör alla som vistas och verkar här. Men staden vill vara motor för att driva arbetet med att förändra bilden av Västerås och positionera oss gentemot andra platser, säger Anna Ulriksson Biderman, kommunikationsstrateg för platsvarumärket.

Platsens attraktionskraft är viktig för kompetensförsörjningen

–  Om Västeråsföretagens behov av kompetens ska kunna tillgodoses måste människor se Västerås som en attraktiv plats att flytta till. Vi behöver också attrahera turister, studenter och företagsetableringar, säger Eva Lilja, näringslivsdirektör.

Vy över Mälarens vatten. Pia Nordlander

Västerås stad har utvecklat en varumärkesplattform som kan användas som stöd av alla som vill kommunicera om platsen i olika sammanhang. Den innehåller en utpekad position, ett önskat läge för vad människor ska associera till platsen, beskrivning av de främsta tillgångarna, och kärnvärden som ska genomsyra kommunikationen om Västerås.

– Det är väldigt viktigt att det vi säger är sant och äkta. Vi hade kunnat hitta på vad som helst, men då hade det inte blivit trovärdigt. Att vi är Sveriges energicentrum och en Mälarstad med alla de fördelar det ger oss, är däremot något vi har bevis för, säger Eva Lilja.

Platsvarumärket ersätter inte Västerås stads varumärke

Platsen Västerås har även fått en egen visuell identitet med logotyp, färg och form som går att ta del av i varumärkesplattformen. Logotypen ersätter inte Västerås stads logotyp! Kommunens varumärke förblir oförändrat och används precis som vanligt när det är kommunen som organisation som kommunicerar i olika sammanhang. Platsens varumärke däremot, kan användas av alla som vistas och verkar på platsen.

 

Här hittar du Västerås nya varumärkesplattform

 

Vid frågor kontakta

Anna Ulriksson Biderman
kommunikationsstrateg platsvarumärke, Västerås stad
anna.ulriksson.biderman@vasteras.se
073-523 18 59

.


Läs fler artiklar

Förstudie cirkulär ekonomi

Just nu genomförs en förstudie för att se vilka möjligheter det finns för att samverka samt optimera resurser och energianvändning inom tillverkningsindustrin i Västerås.

Läs mer
Högt NKI - företagen fortsatt nöjda med Västerås stads service

Företagare i Västerås ger kommunens service ett fortsatt bra omdöme där särskilt brandskydd och markupplåtelse får ett mycket högt betyg. Västerås stad ligger på 76 i Nöjd Kund Index (NKI) för 2022 års ärenden, vilket innebär en enhet lägre jämfört med i fjol.

Läs mer
Rekordhögt NKI - företagare nöjda med Västerås stads service

Västerås stad har nått en rekordnivå i Nöjd Kund Index (NKI) för 2021 års ärenden. På ett år har Västerås stad ökat med två enheter och ligger nu på NKI 77. Företagare i Västerås ger kommunens service allt bättre omdöme och nöjdheten ökar stadigt särskilt inom bygglovshanteringen.

Läs mer
Västerås driver på global energiomställning

Transportsektorn står för nära en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och elektrifiering är ett viktigt sätt att ställa om från fossila bränslen. I Västerås finns ett unikt nätverk där offentliga och privata aktörer samarbetar för att möta framtidens klimatutmaningar och attrahera talanger till staden.

Läs mer
AA Logistik laddar för omställning av fordonsbranschen

Framtiden är elektrisk för transport- och logistikbranschen. Redan i vår lanserar AA-Logistik sin första eldrivna lastbil och nu byggs en 32 000 kvadratmeter stor byggnad i Västerås för lager och packning, samt laddning av den kommande eldrivna lastbilsflottan. Och allt kommer drivas av solenergi.

Läs mer
Världsunikt battericampus i Västerås

Om klimatmålen ska uppnås måste bensinbilar ersättas av batteridrivna fordon. Northvolt har som mål att ta fram världens grönaste batteri. Ett steg på vägen är deras nya campus för forskning och testproduktion av batterier som gjort Västerås till ett europeiskt centrum för batteriutveckling.

Läs mer
Undersökning om platsen Västerås

Just nu får företag inom Västerås kommun möjlighet att ge sin bild av platsen Västerås i form av en enkät som mejlats ut.

Läs mer
Harju Elekter etablerar tillverkningsanläggning i Västerås

22 sep. 2021

Harju Elekter levererar system och utrustning för eldistribution, kommunikation och automation. Nu står det klart att företaget ska öppna upp en ny tillverkningsanläggning i Västerås och cirka 60 arbetstillfällen kommer att förläggas till denna nya enhet.

Läs mer
Företagare fortsatt nöjda med Västerås stad i NKI mätning

22 apr. 2021

Företagare i Västerås ger kommunens service fortsatt bra omdöme och särskilt serveringstillstånd får ett mycket högt betyg. Västerås stad ligger kvar på 75 i Nöjd Kund Index (NKI) från de senaste två åren.

Läs mer
Finax etablerar i Västerås - fokus på närproduktion

14 apr. 2021

Finax, som ägs av Abdon Food AB etablerar sig på Hacksta i Västerås, logistikområdet som lockar allt fler livsmedelsrelaterade företag. Etableringen bekräftar Västerås optimala geografiska läge och för Finax innebär satsningen en utökad produktion närmare sina kunder och förbättrad klimatpåverkan genom minskade transporter.

Läs mer
Bombardier öppnar globalt innovationscenter på Finnslätten

06 okt. 2020

Nu står det klart att Bombardier Transportation etablerar ett nytt globalt test och teknologicenter på Finnslätten i Västerås. Det blir ett unikt state-of-the-art centrum där produktion och ingenjörsfunktioner flyttar samman i en stor gemensam anläggning och dessutom bygger man ut och öppnar upp befintliga labb för externa användare och samarbeten.

Läs mer
Northvolt expanderar kraftigt på Finnslätten i Västerås

30 sep. 2020

Northvolt attraherar ytterligare USD600m (motsvarande ca 5.4 miljarder SEK) både från industriella och finansiella investerare men också från entreprenörer som Daniel Ek, Spotify och Cristina Stenbeck, Stenbecksfären. Kapitalet ska användas till en fortsatt uppbyggnad av FoU- verksamhet samt utökad produktions- och återvinningskapacitet.

Läs mer
Finnslätten – en plats för världsledande företag

Finnslätten är redan idag en plats där världsledande bolag utvecklar morgondagens produkter och tjänster inom områden såsom energi, batteri och elektrifiering av tunga fordon samt automation och robotik.

Läs mer
Mälarporten – den djärvaste satsningen någonsin!

15 maj 2020

I projekt Mälarporten sker en stadsutveckling i området kring Västerås centralstation. Här skapas en stad i staden, en brygga mellan pulsen i city och Mälarens vatten, där innovation kommer att prägla varenda kubikmeter.

Läs mer
Visa alla artiklar